op Initiatieven internationaal, Voedselplaatsen

Bedacht en opgericht in Turijn verovert dit Italiaanse high-end voedselwarenhuis sinds 2007 de wereld. Eataly is ondertussen uitgebreid tot 26 vestigingen wereldwijd, waaronder Japan, Dubai en de Verenigde Staten. Waarom slaat dit concept zo goed aan?

Eataly Rome, exterieur. Foto: Janneska Spoelman

Eataly Rome, exterieur. Foto: Janneska Spoelman

Eataly verenigt een met lokaal geproduceerd voedsel gevulde supermarkt met een kookschool, kookwinkel, congresruimte en een groot aantal restaurants. Alles wat je maar kan zoeken voor een totale ‘kookbeleving’. De vestigingen zijn goed bereikbaar. Zo is Eataly in Rome gelegen naast een trein- en metrostation en aan de ring rond de historische binnenstad. Daarnaast zeggen ze de prijs niet onnodig hoog te maken door de keten tussen producent en consument zo kort mogelijk te houden. Hiermee spelen ze slim in op de wens van de consument naar gemak en een acceptabele prijs. Het totaalconcept en het organiseren van evenementen zorgt er daarnaast voor dat een bezoek aan de Eataly een uitje is, een beleving.

Een bezoek aan de Eataly in Rome, vanuit hartje centrum nog geen 10 minuten met de metro, leert dat de Eataly zich het best laat omschrijven als een voedsel warenhuis. Over vier verdiepingen, verbonden middels een open atrium, zijn de de producten verdeeld naar categorie. Te beginnen op de derde verdieping bevinden zich hoog boven de drukte van onderliggende verdiepingen een luxueus aandoend restaurant, een kookschool en het congrescentrum.

Afdalend middels de roltrappen in het atrium kom je op de tweede verdieping met vlees ,vis en wijn Onderling gescheiden door restaurants. Verder naar beneden op de 1e verdieping vinden we pasta, pizza, bier en kaas. Ook hier weer afgewisseld en van elkaar gescheiden door restaurants. Op de begane grond is er tot slot groente, brood, zoetigheid en natuurlijk: ijs.

Eataly etages. Foto: Janneska Spoelman

Eataly etages. Foto: Janneska Spoelman

Wat opvalt is dat met name de echte verswaren maar weinig plaats innemen. Zo is het groente-assortiment erg beperkt en is met name het aanbod wijn en voorverpakte waren juist groot.
Vlees wordt alleen voorverpakt aangeboden. Qua voedselbeleving zou het goed zijn om een echte slager en een echte visboer te zien, met verstand van zaken, die speciaal voor jou een mooi stuk vlees of vis afsnijden, zodat je weer ervaart dat vlees van bijvoorbeeld de koe komt en niet groeit in een plastic schaaltje.

De Eataly voelt, in tegenstelling tot de Nederlandse Marqt, aan als een warenhuis. Sommige mensen zullen dit prettig vinden maar voor mij was het te massaal. De eerste indruk die het wekt is toch dat van een zaak die slim inspeelt op de behoeftes van de consument en de Italiaanse sfeer van goed vers voedsel gebruikt om snel geld te verdienen. In landen als Japan (10 Eataly vestigingen!) waar Italiaans voedsel minder bekend en alom aanwezig is zal dit concept waarschijnlijk beter aanslaan dan in bijvoorbeeld Europa. Het aantal vestigingen laat dit dan ook zien. In Nederland is Eataly nog niet te vinden.

Eataly Rome, interieur. Foto: Janneska Spoelman

Eataly Rome, interieur. Foto: Janneska Spoelman